Det meste af min professionelle karriere har jeg levet op som reporter. Som nogen med et godt halvt årti af oplevelser i 'nyhedsbranchen', kan jeg med sikkerhed fortælle dig, at næsten alt hvad du hører om journalistikbranchen er køje. Den femte ejendom, siger du? Ren fantasi. Jeg har fået redaktører befalt mig at omskrive historier for at se mere gunstigt på annoncører og forretningspartnere og havde 100 procent dokumenterede sandheder om politikere og forretningsledere på mystisk vis forsvundet, da mine artikler kom til forsiden eller startsiden. Hvis du mener, at mainstream-journalistik handler om noget andet end at indhente annonceindtægter eller glæde dine virksomhedsoverherrer og de elitistiske administrerende direktører og politikere, de spiller på golf, er du desværre forkert.

Naturligvis er nyhedens o-sfære fyldt med eksempler på, hvor langt den 'sandhedsfortællende' forretning kan vandre på villspor. Tror journalister er etisk-drevne, pligtbundne individer, der ser på 'bare fakta'? Nå, her er 13 gange nogle af de mest respekterede og dekorerede journalister i verden forrådte offentlighedens tillid på de mest spektakulære måder ...



1. The Washington Post Reporter tjener Pulitzer-prisen for en helt fremstillet historie

I 1981 satte Janet Cooke benchmarket for journalistisk malfeasance, da hendes hjertestrengende historie om en 8-årig smunkmisbruger vandt årets Pulitzer-pris for Feature Writing. Historien var faktisk så indflydelsesrig, at D.C. borgmester / professionel revn ryger Marion Berry udgav en bydækkende søgning efter den unge dreng, der senere blev rapporteret 'død' af byens embedsmænd. Der var dog et lille lille problem med historien: emnet for Cookes nøgterne opus eksisterede aldrig. Efter hendes tidligere avis lod Posten ved, at hendes legitimationsoplysning var oppustet, Cooke knækkede under presset og indrømmede, at hun gjorde det hele op. I dag er hun stadig den eneste vinder af Pulitzer-prisen, der nogensinde har overgivet prisen.



2.NBC gør spændingsoptagelser mere spændende ved at rigge truck til at eksplodere

I en speciel datalinje fra 1992 viste NBC newsmagazine-programmet en Chevrolet pick-up truck med en sidespids brændstoftank ud i en ildkugle efter en relativt lav hastighedskollision. Det var bestemt IKKE god reklame for General Motors på det tidspunkt, hvor det blev stillet over for et daværende rekordtab på 23 milliarder dollars og stirrede ned på den potentielle tilbagekaldelse af næsten 5 millioner biler. Mistænkelig over for NBCs konklusioner hyrede GM et crack-team af efterforskere til at kæmpe gennem hver krog og knold af de forbrændte køretøjer og til sidst bestemte, at Dateline-producenter ikke kun løj om hastigheden af ​​testkollisionen (som i virkeligheden var meget hurtigere end rapporteret ), men at brændstofledningerne i lastbilerne aldrig sprang. Så hvad forårsagede den spektakulære eksplosion? Det viser sig, at NBC faktisk RIGGET lastbilen til at sprænge med fjernstyrede sprængstoffer - i virkeligheden, når man ser optagelser fra programmet, kan man faktisk se, at lastbilen begynder at tænde, før den anden bil endda skød. Tro det eller ej, det var ikke første gang et større nyhedsnetværk iscenesatte bileksplosioner - ABC blev fundet skyldig i lignende manipulation i en 1978-udsættelse for Ford sedans, mens CBS gjorde det samme i en rapport fra 1986 om Audi 5000.



3. ABC sagsøgt i millioner, efter at de var kommet til at købmandsbutik udsætte dem

Den 'skjulte kamera' -eksponering er næppe noget nyt i den sendte journalistik. Desværre, den sensationelle metode fik et stort hit i 1996, da en føderal dommerjury tildelte fødevarekæden Food Lion 5,5 millioner dollars i skader efter en ABC-special, der indeholdt undercover-optagelser af medarbejdere, der gjorde og sagde alle slags grove ting med jordkød, skaldyr og ost. Mens den fjerde kredsløb til sidst ville reducere dommen til en svag $ 2, fandt appelretten alligevel ABC skyldig i både overtrædelse og loyalitetsovertrædelse, da PrimeTime Live-producenterne fik optagelserne ved at sende mol (som løj på deres CV) til at antage rollen som butiksmedarbejdere. Åh, og det forbandende bevis, som ABC hævdes at blive indsamlet fra den alvorlige opgave? Der er masser af beviser, der antyder, at begivenhederne for det meste faktisk blev STAGET af ABCs hyrede hænder.

4. Internet Upstart Unravels Den Nye Republik Reporter's intrikate web of lies

Det er helt sikkert, hvem som helst kan bare sammensætte en historie, men når det kommer til holistisk løgnfortælling, har få 'journalister' nogensinde gjort et så godt stykke arbejde, der dækker over deres blidhed som Stephen Glass. I 1998, det treårige Ny republik reporter skrev en historie om en 15-årig hacker, der fik et job som cybersikkerhedsspecialist. Den utrolige funktion gjorde opmærksom på Forbes ' nybegynderne inden for digital journalistik, der udførte deres egen slørning for at finde ud af, hvordan Glass nøjagtigt var i stand til at finde ud af om historien. Faktakontrollen kl Forbes blev mistænkelige, da det eneste websted for det firma, der er nævnt i Glass 'artikel, var en dårligt designet AOL-side, og at det mega-enorme softwarevirksomhed kun havde en offentlig telefonlinje. Som det viser sig, blev websiden lavet af Glass selv, og den person, der hentede techfirmaets modtager, var hans bror, som foregik at være administrerende direktør. Selvfølgelig blev Glass derefter tvunget til at indrømme, at han fremstillede hele historien; efter yderligere gennemgang, Den Nye Republik bestemte, at mere end halvdelen af ​​de artikler, han skrev til deres publikation, indeholdt sammensatte elementer.

5. Boston Globe Forfatterpenner Hjerteværnende funktioner med imaginære mennesker

I 1998 blev Patricia Smith udnævnt til en Pulitzer-prisfinalist for - og jeg citerer - 'hendes lyriske og stemningsfulde kolonner om et udvalg af bymæssige emner'. Desværre afslørede et nærmere kendskab til alt det 'lyriske og stemningsfulde' forfattere en hel masse fabrikeret indhold, inklusive en fuldstændig kogt historie om en ikke-eksisterende døende kræftpatient. Efter hendes udstråling fra Boston Globe, Smith besluttede at fokusere på formodentlig det eneste, hun nyder mere end at sammensætte farverige udsnit af livets fortællinger om mennesker, der kun opholder sig i hendes fantasi - slam poesi, som hun er en fire gange national mester for.

hvordan påvirker fødsels orden forholdet

6. Schweizisk journalist gennemfører dusinvis af make-tro-berømthedsintervjuer

Det kræver en masse chutzpah for at skubbe enhver fremstillet nyhedshistorie ud, men nerven fra den professionelle interviewer Tom Kummer tager virkelig kagen, når det kommer til rapportens audaciousness. I 2000 blev det afsløret, at den schweiziske reporter fuldstændigt sammenlagde et svimlende antal 'berømthedsinterviews', herunder fabrikerede diskussioner med Mike Tyson om Nietzsche og spiser insekter i fængslet, en chat med Pamela Anderson om hendes yndlings cyberpunk-romaner og en livlig debat med Sharon Stone om hendes trang til at seksuelt frustrere mænd i alle 'forskellige klasser i samfundet'. Vippepunktet kom endelig efter et falske interview med Courtney Love, hvor Kummer citerede hende som blandt andre poetiske perler, 'der er måger på Rivieraen, slurping isafkølet gin og tonik' og 'minotaurus spiser kønsorganerne i månen'.

7. Associated Press Reporter skriver historier om ikke-eksisterende agenturer i to år

At sammensætte imaginære mennesker er en ting, men at have galden til at skabe helt drømte organisationer af hensyn til en dum trådhistorie? Det er et helt nyt niveau (eller mere passende, lavt) af bedrag, og tilsyneladende var det en dybtgående P. penman Christopher Newton havde ingen kvalifikationer at synke ned til. Fra 2000 til 2002 udgjorde han mindst 40 forskellige kilder i sine historier - som blev spredt til tusinder på tusinder af publikationer over hele kloden - inklusive så fantasiske ikke-agenturer som 'Stemme for handicappede', 'Mennesker for borgerlige rettigheder, 'The Education Alliance' og 'The Institute for Crime and Strafning in Chicago'. Hvad angår Mr. Newtons opholdssted i dag, viste mine Google-søgninger sig meget dyrebart - selvom hvis jeg var en væddemand, ville jeg formode, at han enten arbejder for Det Internationale Kontor for Arbejdsløshed eller underviser ved University of He Will Har aldrig en karriere igen.

8. Ny York Times Reporter sætter en ny industristandard for uprofessionel

Ikke mange mennesker bliver nogensinde i fokus på forsiden New York Times historier og endnu færre er genstand for massive 7.000 ordfunktioner. Desværre fik eks-reporter Jayson Blair al den opmærksomhed af alle de forkerte grunde, da det blev afsløret i 2003, at han plagierede og / eller fremstillede snesevis af nyhedshistorier. Blandt hans karriere, ahem, højdepunkter? At udarbejde 'detaljer' om Beltway Sniper's forhør, beskrive politiintervjuevideoer, der aldrig blev optaget, liggende om at besøge faren til en fanget amerikansk soldat og skabte en svimlende række falske citater for flere tropper i et søhospital. For evigt cementering af Blairs sted i pantheon af den skruppelløse nyhedsmand, Tiderne senere henviste han til hans værk som 'et dybt forræderi med tillid' og 'et lavt punkt i avisens 152-årige historie'.

9. USA Today Reporter kuglepenne 100 forfalskede historier over en 10-årig periode

I 2002 var Jack Kelley i gang med en Pulitzer-pris for sin meget berømte beat-rapportering. Som tilfældet med mange andre 'journalister' på listen, satte rampelyset større kontrol på Kelleys professionelle arbejde, og to år senere afslørede en større intern undersøgelse, at han havde fremstillet elementer på mindst 100 historier produceret til USA Today fra 1993 til 2003. Blandt Kelleys største overtrædelser? Liggende om at tilbringe en aften med egyptiske ekstremister i 1997, fremstille en filosofisk diskussion med en jødisk årvågenhed i 2001 og med svig om at medvirke til at deltage i en 'jagt' for at fange Osama Bin Laden i 2003. Kelley gik endda så langt som at skrive 'scripts' 'for skuespillere til at læse for at kaste papirets faktakontroller af, blev undersøgelsen bestemt. Åh, og den fængslende historie om en selvmordsbomber, der fik ham på Pulitzer-shortlisten? Ja, han lavede den ene også.

10.New Yorker-skriveren blev fundet skyldig i at have plagieret ... sig selv?

Indtil 2012 havde Jonah Lehrer en ret bemærkelsesværdig karriere. En Rhodes-lærd med en grad i neurovidenskab fra Columbia University var han regelmæssigt bidragyder til The New Yorker og Wired og havde allerede udgivet tre bøger. Spørgsmål om hans artiklers virkelighed opstod imidlertid, da rivaliserende publikationer observerede, hvor ligner Lehrers magasinværk var indholdet af hans bøger. Midt i beskyldningerne om at genoprette sit eget allerede eksisterende indhold, kom det snart frem, at han også kinda-sorta udarbejdede nogle citater fra Bob Dylan i hans 2012 Forestille. Den uheldige revolution førte til, at bogen, og en af ​​hans tidligere publikationer blev tilbagekalt af forlagene, faktisk dræbte hans karriere som professionel forfatter. Men der er en opside til historien, antager jeg: nu mister hr. Lehrer en temmelig god levevis af at turnere på universitetscampusser, tænde en kløgt om neuroner og hvad der ikke er ansvarlig for al den løgnfortælling, han gjorde.

11. NBC redigerer 911 opkald for at gøre George Zimmerman til at lyde mere racistisk

Åh, NBC - først tilføjer du eksplosive ladninger til lastbiler for at gøre crash-optagelser livligere for hjemmevisningspublikummet, og derefter remixer du et nødopkald for at kapitalisere på en hot-button, racistisk sag. Cirka en måned efter, at George Zimmerman skød og dræbte Trayvon Martin i februar 2012, netværkets flagskibs morgenprogram I dag kørte 'eksklusiv' lyd, der så ud til at fange pistolmanden om, at 'fyren ser ud som om han ikke har noget godt, han ser sort ud'. Desværre var linjen et grimt redigeret uddrag fra hele 911-opkaldet, hvilket bekvemt udelade et vigtigt øjeblik, da operatøren direkte spurgte Zimmerman, hvilken farve Martin var. Den producent, der var ansvarlig for gaffe, blev fyret op kort derefter, selvom NBC - til trods for at have stødt på en retssag på flere millioner dollars fra Zimmerman selv - aldrig udstedte en undskyldning for hændelsen.

12. Rullende sten Udgiver sensationel voldtektshistorie på college (der viser sig at være fuldstændig sammensat)

Den Philadelphia-baserede reporter Sabrina Erdely har lavet en karriere med at skrive om voldtægt og mobning, med værker omtalt i publikationer som f.eks. GQ, Mor Jones og The New Yorker. I 2014 offentliggjorde hun en utrolig historie for Rullende sten, der bragte lyset over den forfærdelige bange voldtægt af en ung kvinde i hænderne på University of Virginia Phi Kappa Psi-brorskap. Næsten øjeblikkeligt begyndte imidlertid en flok ubekvemme sandheder at strømme ind, med bevismateriale om, at det grafiske overfald, der er afbildet på Erdelys konto, ikke kunne have været sket (den store er, at PKP ikke engang var vært for et parti aften skete den påståede voldtægt.) Efter en officiel politiundersøgelse fastslog det, at det hele var sammensat, Rullende sten trak historien tilbage. Siden da er der anlagt tre separate ærekrænkelsessager mod Erdely, der søger mere end $ 30 millioner i erstatning.

13. Skammel intercept-forfatter laver et halvt dusin falske historier ... Anklager derefter sin udgiver af 'racisme', når han er fundet ud

Fly-by-night 'national sikkerhed' nyhedsside Afskærmningen var designet til at holde læserne opmærksomme på alt det NSA-spionage- og kabellækage, der foregår i vores skøre, finurlige, globale Edward Village-landsby. Lidt mistænkte dets redaktører, at en person på deres lønningsliste dog ville trave vores løgne, mistillid og uheldige kæmpere ved skæbnen. I begyndelsen af ​​2016 sagde chefredaktør Betsy Reed, at reporter Juan Thompson udgør aspekter af mindst seks af hans historier, og endda oprettede et par falske e-mail-konti til at dække hans spor - inklusive en i hendes navn. Blandt andre mesterlige fremstillinger opfandt Thompson en fiktiv fætter for at give Dylan Roof en ny baghistorie om, hvorfor han skød ni mennesker ihjel i en historisk afroamerikansk kirke i South Carolina, skabte flere demonstranter fra Black Lives Matter, der angiveligt nægtede adgang til et Donald Trump-rally og tildelte ikke-eksisterende strafferetlige legitimationsoplysninger til en kilde, han aldrig faktisk har interviewet. Thompson ville senere bebrejde fejlene i testikelkræftbehandlinger, manglen på 'kompetente redaktører' og selvfølgelig en række ubegrundede 'racemæssige bias-hændelser' ved publikationen, som han sagde tvang ham til at 'overdrive min personlige lort for at bevise min værd.